Jaap de Groot

Niet verdedigen, maar altijd aanvallen. Met die tactiek zorgt Jaap de Groot dat Telesport zijn vooraanstaande positie in het journalistieke veld behoudt. “We hebben de morele plicht om niet in te zakken.”

Naam: Jaap de Groot

Functie: chef Telesport
Merk: Telesport

“Ik kies altijd voor de aanval. In mijn tienerjaren als honkballer bij het Nederlands Jeugdteam, maar ook toen ik in 1975 de overstap maakte van het Noordhollands Dagblad naar De Telegraaf. Mijn linkse collega’s verklaarden me voor gek. Maar juist daarom zette ik door. Ik ben geen kuddedier. Bovendien ben ik opgevoed volgens de - naar mijn mening - normen van De Telegraaf: ondernemen, durven, doen.

Initiatief nemen leidde al snel tot mijn eerste grote verhaal in de krant: een interview met Pelé die zijn eerste grote transfer maakte. De perschef stemde niet toe, maar door vooraf mijn aanvliegroute te bepalen, kreeg ik de voetballer toch voor mijn blocnote. Ik verbleef in hetzelfde hotel, kletste met de aanvoerder en via hem kwam ik in contact met de trainer. Die regelde uiteindelijk dat ik Pelé in de kleedkamer kon spreken.

Ondernemen, durven, doen; dat is De Telegraaf”

TMG moet altijd een zet vooruit denken. Zo blijven we onze concurrenten voor. En zetten we een bepaald middel in, dan mag het nooit een halfbakken project zijn. Het moet meteen als A-merk staan. Neem bijvoorbeeld VROUW. Dat is door alle vernieuwingen binnen korte tijd een echt TMG-merk geworden. Heel knap. Het geeft ons ook de morele plicht om niet in te zakken. Gebeurt dat wel, dan heeft het direct impact op de totale krant.

Microfoon mee

Het aanvalsplan van Telesport is de estafettetheorie. We starten ’s ochtends met de krant, daarna gaat de focus op online en aan het begin van de avond volgt ons online videojournaal. Daarna proberen we ook via andere podia te participeren in het gesprek van de dag. Die tactiek is op de redactie al goed doorgedrongen. Onze verslaggevers nemen naast hun schrijfblok, vaak ook een camera en microfoon mee, zodat ze voor al onze media input kunnen leveren. Zo maken we onze pay-off  ‘Telesport, het sportnieuwskanaal van Nederland, 24/7’ waar. En dat doen we altijd als team.

Als chef ben ik veel aan het managen, maar ik ga ook graag het veld in. Vooral na grote evenementen als de Formule 1 Grand Prix of het WK in Brazilië zit ik weer met kleur op mijn wangen op de redactie. Het geeft me energie. Datzelfde gevoel heb ik als we een primeur hebben. Ik houd van die competitie in mijn vak. En de ervaring heeft me geleerd dat je het meest voor elkaar krijgt als je in de aanval bent.”