Jaarverslag 2014
De missie van
Jeroen
van
Inkel

Zeg je Radio Veronica dan zeg je Jeroen van Inkel. Zijn jarenlange ervaring bij het radiostation gemixt met wat fingerspitzengefühl brengt hem dichterbij zijn missie: “Ik wil van de zender een van de belangrijkste spelers in radioland maken.”

Naam: Jeroen van Inkel
Leeftijd: 53
Functie: dj
Merk: Radio Veronica

“Veronica is van jongs af aan mijn favoriete station. Waarom? Omdat muziek daar altijd hoog in het vaandel stond, zoals met Veronica’s Rocknight waarin je naar liveoptredens kon kijken en luisteren. Ik dacht: daar wil ik bij horen. En dat lukte me. Van piratenzender tot A-omroep; ik ben met de zender meegegroeid. Het was uniek om die ontwikkelingen van dichtbij mee te maken en daardoor kreeg ik een hechte band met Radio Veronica. Niet voor niets keerde ik na uitstapjes bij andere stations altijd weer terug op dit vaste honk. Ik ervaar die sterke connectie wanneer ik ‘welkom bij Radio Veronica’ zeg tegen de luisteraars. Dat voelt heel vanzelfsprekend. Alsof je je meest comfortabele jas aantrekt.

Ik wil het merk Radio Veronica zo veel mogelijk uitbouwen in imago en marktaandeel. De zender moet weer een van de belangrijkste radiospelers worden. Dat is mogelijk, want Radio Veronica is een sleeping giant met een enorm potentieel. Met het juiste gevoel kunnen we het merk tot wasdom brengen. Een radiostation met een kwinkslag naar het verleden door de muziek van destijds en met beide benen in het heden met de actualiteiten van vandaag de dag, moderne jingles en populaire spelletjes als De Stemband.

Radio Veronica is een sleeping giant met een enorm potentieel”

Verder komt het vooral neer op fingerspitzengefühl: wat wil het publiek? Daarvoor heb ik een goede graadmeter. Elke keer als het me - na dertig jaar drive-inshows – weer lukt om het publiek binnen een uurtje met ontbloot bovenlijf op de dansvloer te krijgen, weet ik dat ik de mensen nog begrijp.

Radio is slow business

Natuurlijk heeft het tijd nodig voordat je nieuwe luisteraars aantrekt. Radio is slow business. Maar áls je ze hebt, dan blijven ze het station vaak trouw. Ik vind het fijn dat Radio Veronica me de vrijheid geeft om af en toe kleine risico’s te nemen; nieuwe artiesten draaien die zichzelf nog moeten bewijzen. Ook dat is nodig. Luisteraars willen verrast worden.

In mijn shows val ik vaak terug op andere sterke merken van TMG, zoals de redactie van Telesport. Wil ik een sporter interviewen, dan hebben zij de contacten. Dat we elkaars krachten kunnen benutten, is de kracht van TMG. Bovendien kunnen we hierdoor snel schakelen. Dat moet ook in de snelle, digitale wereld van nu. Je moet bijblijven. Uiteindelijk wil iedereen toch een nummer 1-hit zijn?

Toch vind zelfs een muziekfreak als ik het ook weleens lekker om geen muziek te luisteren. Zo hoor ik tijdens het lezen het liefst alleen het tikken van de verwarming en dreigende filmmuziek als ik aan mijn thrillerroman werk. Schrijven is mijn tweede passie, die ik bij toeval ontdekte door het vertellen van verhalen aan mijn kinderen. Eigenlijk houd ik gewoon van communiceren via welk podium dan ook. Ik wil een oase van rust creëren waarin iemand zich thuis en veilig voelt. Zoals die comfortabele jas die Radio Veronica voor mij is.”

knop omhoog